اهمیت تحلیل بنیادی (فاندامنتال در بازار فارکس)

اهمیت تحلیل بنیادی (فاندامنتال در بازار فارکس)

 

اهمیت تحلیل بنیادی (فاندامنتال در بازار فارکس)

 

تحلیل فاندامنتال (بنیادی) مطالعه چگونگی تأثیر اخبار اقتصادی دنیا و دیگر رویدادهای خبری بر بازارهای مالی است.

 

تحلیل فاندامنتال شامل هر رویداد خبری، نیروی اجتماعی، اعلان اقتصادی، تغییر سیاست فدرال، درآمدها، اخبار شرکت ها

 

و شاید نرخ بهره و سیاست نرخ بهره یک کشور شود که مهمترین بخش داده های فاندامنتال مرتبط با بازار Forex است.

 

 

ایده ی تحلیل بنیادی این است که اگر تصویر اقتصادی فعلی یا آینده یک کشور مستحکم باشد، این امر باید منجر به

 

قوی تر شدن ارز آن کشور شود. یک اقتصاد قدرتمند سرمایه گذاری و تجارت های خارجی را به سود خود جذب می کند،

 

یعنی خارجی ها باید برای سرمایه گذاری و یا شروع تجارت در این کشور ارز آن را خریداری کنند. بنابراین، اساساً

 

همه چیز به عرضه و تقاضا بستگی دارد؛ کشوری که اقتصادی قوی و روبه رشد دارد شاهد تقاضای بالاتری برای ارز

 

خود خواهد بود که این موجب کاهش عرضه و در نتیجه افزایش ارزش ارز آن کشور می شود.

به عنوان مثال، اگر اقتصاد استرالیا در حال رشد باشد، بر ارزش دلار استرالیا در مقایسه با ارزهای دیگر

 

افزوده خواهد شد. یکی از دلایل اصلی ای که با رشد و تقویت اقتصاد یک کشور بر ارزش ارز آن افزوده می شود

 

این است که آن کشور به طور معمول با افزایش نرخ بهره سعی در کنترل رشد و تورم دارد. نرخ بهره بالاتر

 

برای سرمایه گذاران خارجی جذاب است؛ آنها برای سرمایه گذاری در استرالیا باید ارز این کشور را خریداری کنند،

 

البته این امر موجب افزایش تقاضا و قیمت ارز و در مقابل کاهش عرضه این ارز خواهد شد.

رویدادهای اقتصادی مهم در Forex

 

برای تجارت Forex با استفاده از تحلیل فاندامنتال باید اقتصادهای سراسر جهان را بر اساس داده های اقتصاد

 

کلان شان (مانند تولید ناخالص، اشتغال، داده های مصرفی و تورم) بررسی کرده و با دقت بیشتری به نظارت کشورهایی

 

بپردازید که ارز شان را بیشتر معامله می کنید. شما می توانید در هر روز کاری برای بررسی آخرین اخبار اقتصادی

 

که ممکن است بر ارزهای جهان تأثیر بگذارند به تقویم اقتصادی Forex در وب سایت فارکس فکتوری  مراجعه کنید.

اکنون بیایید به بررسی برخی از مهمترین رویدادهای اقتصادی که منجر به نوسان قیمت های Forex می شوند بپردازیم.

تولید ناخالص داخلی (GDP)

گزارش تولید ناخالص یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی است. این بزرگترین معیار کل وضعیت اقتصاد است.

 

شاخص تولید ناخالص در ساعت 8:30 صبح (EST) در آخرین روز هر سه ماه منتشر شده و فعالیت های سه ماهه

 

گذشته را نشان می دهد. GDP مجموع ارزش پولی تمام کالاها و خدمات تولید شده توسط کل اقتصاد در طول سه

 

ماهه است؛ با این وجود این شامل فعالیت های بین المللی نمی شود. نرخ رشد تولید ناخالص عدد مهمی است که باید

 

مورد توجه قرار گیرد.

موازنه تجاری (Trade Balance)

موازنه تجاری اندازه گیری تفاوت بین واردات و صادرات کالاها و خدمات محسوس است.  سطح موازنه تجاری یک کشور

 

و تغییرات صادرات در برابر واردات به طور گسترده دنبال می شود که شاخص مهمی از قدرت کلی اقتصاد کشور است.

 

داشتن صادرات بیشتر بهتر از واردات است زیرا صادرات باعث رشد اقتصادی کشور شده و این سلامت کلی بخش

 

تولیدی آن را منعکس می کند.

شاخص قیمت مصرفی (CPI)

گزارش شاخص قیمت مصرفی یکی از پر کاربرد ترین معیارهای تورم است. این گزارش در ساعت 8:30 صبح (EST) در حدود پانزدهم هر ماه منتشر شده و داده های ماه گذشته را منعکس می کند. CPI تغییر قیمت سبد کالاهای مصرفی و خدماتی را ماه به ماه اندازه گیری می کند.

شاخص قیمت تولید (PPI)

در کنار شاخص قیمت مصرفی، شاخص قیمت تولید یکی از مهمترین معیارهای تورم است. این گزارش در ساعت

 

8:30 صبح (EST) در طی هفته دوم هر ماه منتشره شده و داده های ماه قبل را منعکس می کند.

 

PPI قیمت کالاها را در سطح فروش عمده اندازه گیری می کند. بنابراین، PPI میزان مبالغ دریافتی تولید کنندگان

 

در ازای کالاها و CPI هزینه پرداختی توسط مصرف کنندگان برای کالاها را اندازه گیری می کند.

شاخص های اشتغال

مهمترین اعلان اشتغال در اولین جمعه هر ماه در ساعت 8:30 صبح (EST) اتفاق می افتد. این اعلان شامل

 

نرخ بیکاری یعنی درصد نیروی کار بیکار، تعداد شغل های جدید ایجاد شده، میانگین ساعت کاری در هفته و میانگین

 

درآمد ساعتی می شود. این گزارش اغلب به نوسانات قابل توجهی در بازار می انجامد. اغلب می شنوید که معامله گران

 

و تحلیل گران در رابطه با «NFP» صحبت می کنند و این یعنی گزارش اشتغال غیر

 

زارع (Non-Farm Employment Report) که شاید تنها گزارشی باشد که هر ماه با بالاترین میزان

 

در بازارها نوسان ایجاد می کند.

اردر کالاهای بادوام

گزارش اردر کالاهای بادوام میزان هزینه پرداختی مردم را برای خرید های بلند مدت – محصولاتی که انتظار می رود

 

بیش از 3 سال دوام بی آورند - اندازه گیری می کند. این گزارش در ساعت 8:30 صبح (EST) در حدود 26ام

 

هر ماه منتشر شده و این باور می رود که تصویری از آینده ی صنعت تولیدی ارائه دهد.

شاخص فروش خرده فروشی/جزئی (Retail)

شاخص فروش جزئی کالاهای فروخته شده در صنعت خرده فروشی - از زنجیره های بزرگ گرفته تا فروشگاه های

 

کوچک محلی - را اندازه گیری می کند. این شاخص از مجموعه ی فروشگاه های خرده فروشی در سراسر کشور یک

 

نمونه می گیرد. شاخص فروش جزئی در ساعت 8:30 صبح (EST) در حدود دوازدهم ماه منتشر شده و داده ی ماه

 

گذشته را منعکس می کند.  این گزارش اغلب بعد از اعلام ارقام نهایی به طرز نسبتاً قابل توجهی اصلاح می شود.

داده های مسکن

داده های مسکن شامل تعداد خانه های جدید که یک کشور در آن ماه شروع به ساخت آنها کرده و همچنین فروش خانه

 

های موجود می شود. فعالیت ساخت و سازهای مسکونی یکی از دلایل اصلی تحرک اقتصادی یک کشور است و به همین

 

دلیل به طور گسترده توسط شرکت کنندگان Forex دنبال می شود. فروش خانه های موجود نیز معیاری مناسب برای

 

تعیین رشد اقتصادی یک کشور است؛ فروش پایین خانه های موجود و همچنین شروع کم ساخت خانه های جدید به طور

 

معمول نشانه ای از اقتصاد ضعیف و رو به رکود است.

نرخ بهره

نرخ بهره محرک اصلی بازار Forex است. تمام شاخص های اقتصادی ای که در بالا به آنها اشاره شد به دقت توسط

 

هیئت فدرال بازار آزاد (FOMC) به منظور ارزیابی سلامت کلی اقتصاد بررسی می شوند. این هیئت می تواند

 

با ابزارهایی که در دست دارد با توجه به شواهدی که از سلامت اقتصاد گردآوری کرده است نرخ بهره را کاهش داده،

 

افزایش دهد و یا بدون تغییر رها کند؛ بنابراین، در حالی که نرخ بهره محرک اصلی حرکت قیمت Forex است،

 

تمام شاخص های اقتصادی فوق نیز بسیار مهم هستند.

تحلیل تکنیکال (فنی) در برابر تحلیل فاندامنتال (بنیادی)

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال دو مبحث اصلی در تجارت و سرمایه گذاری در بازارهای مالی به شمار می آیند.

 

تحلیلگران تکنیکال به نوسانات قیمت یک بازار نگاه می کنند تا با استفاده از این داده جهت قیمت های آتی را پیش بینی کنند.

 

تحلیل گران فاندامنتال اخبار اقتصادی، یا فاندامنتال ها، را بررسی می کنند. از آنجایی که هر رویداد خبری جهانی ممکن است

 

بر بازارهای مالی دنیا تأثیر بگذارد، پس از لحاظ فنی هر رویداد خبری ای می تواند اخبار اقتصادی در نظر گرفته شود.

بیشتر در باب تحلیل فاندامنتال در Forex

بسیار مفید است که لیست کوتاه عوامل فاندامنتال که توسط معامله گران حرفه ای Forex در هنگام اتخاذ تصمیمات

 

تجاری مورد استفاده قرار می گیرد را بدانید. مشکل اینجا است که چنین لیستی برای مدت زیادی همانگونه باقی نمی ماند.

 

این لیست با توجه به عاملی که در هر لحظه بالاترین جایگاه را در ذهن جامعه سرمایه گذار جهانی به خود اختصاص می دهد

 

همواره در حال تغییر است.

دلیل این وضعیت غم انگیز این است که ما یک تئوری واحد و یکپارچه برای تعیین نرخ ارز نداریم. پژوهش گران

 

اقتصادی در رابطه با تئوری نرخ ارز بسیار سطحی عمل کرده و تعیین نرخ ارز را به تغییرات ناگهانی بازاری سپرده اند که

 

در آن تقریباً همیشه نظرات جمع نخبه گرایان نادیده گرفته می شود. عدم ارتباط بین تئوری و عمل در بازار Forex نسبت

 

به بازارهای دیگر از شدت بیشتری برخوردار است. حداقل در سهام و کالاها، یک تصویر واضح از آنچه در پس عرضه و

 

تقاضا می گذرد وجود دارد. این در بازار Forex بسیار پیچیده تر است.

تئوری شکست خورده شماره 1 – برابری قدرت خرید

ابتدا باید با «قانون قیمت واحد» که «برابری قدرت خرید» نیز نامیده می شود شروع کنیم. این مفهوم بیان می کند

 

که ارز A باید در موازنه با ارز B باشد و در نرخ ارزی مبادله شود که تعادل بین جریان تجارت و سرمایه گذاری را برقرار کند.

 

اگر ارز A دچار تورم شود کالاهای آن برای خریداران ارز B بسیار گران خواهند شد و این منجر به رکود صادرات و در

 

نتیجه کسری تجارت می شود. در نهایت، سرمایه گذاران و بانکداران تصمیم به عدم سرمایه گذاری در کسری رو به رشد

 

گرفته و کشور A باید با استفاده از ذخایر (ارزی) خود مخارج صادرات را تأمین کند. نهایتاً کشور A باید با توجه به نرخ ارز

 

ثابت ارزش ارز خود را برای بازگرداندن رقابت تجاری کاهش دهد. این مسئله هنوز هم در رابطه با بسیاری از ارزهای

 

نوظهور بازار که نرخ ارز ثابت یا «شناور مدیریت شده» دارند هم صدق می کند.

تحت نرخ ارز شناور، همانطور که امروزه در اقتصادهای بزرگ جهان قابل مشاهده است سرمایه گذاران و بانکداران تنها

 

در صورتی به تأمین مالی کسری تجارت (رو به رشد) می پردازند که نرخ بهره بسیار بالایی دریافت کنند. نرخ بهره بسیار بالا

 

با تأثیر داخلی در کشور A منجر به کاهش عرضه و تقاضا و در نتیجه بروز تورم می شود. نهایتاً قیمت یک سبد کالا

 

در کشور A به برابری قیمت سبد کالای مشابه در کشور B باز می گردد.

این برابری قدرت خرید نامیده می شود که یک مفهوم قدرتمند و به ظاهر منطقی است. هر سال

 

مجله The Economist مقایسه قدرت خرید بیگ مک (یک نوع همبرگر مکدونالد) را منتشر می کند که نشان می دهد

 

برای ایجاد تعادل ارزش ارز در حدود 80 کشور باید قیمت یک بیگ مک به دلار بیان شود. شما می توانید ارزش گذاری

 

کمتر یا بیشتر ارز هر کشوری را در برابر چهار ارز اصلی (دلار، پوند، یورو و ین) و هم چنین یوان چین ببینید.

ایده این است که اگر بیگ مک در کشور A قیمت بیشتری داشته باشد یعنی ارزش ارز این کشور کمتر ارزش گذاری شده

 

است و اگر قیمت آن بیش از حد کم باشد یعنی بیشتر ارزش گذاری شده است. گاهی اوقات، در واقع اغلب، می ‌بینیم

 

که در سال بعد کشوری که ارز آن بیشتر ارزش گذاری شده سیر نزولی و کشوری که ارز آن کمتر ارزش گذاری شده سیر

 

صعودی را طی می کند. محاسبه برابری قدرت خرید توسط سازمان های بین المللی مانند بانک جهانی و همچنین برخی از بانک های بزرگ انجام می شود. کمیسیون اروپا به منظور مشاهده پیشرفت همگرایی قیمت به عنوان یک هدف اصلی قدرت خرید را پیگیری می کند.

مشکل اصلی برابری قدرت خرید این است که تعادل داستانی است که توسط اقتصاددانان اختراع شده است. این حالت، تعادلی است که هیچ وقت در دنیای واقعی قابل دستیابی نیست. به این دلیل که هر کشوری یک مزیت رقابتی دارد یعنی هزینه ها در آن برای برخی از بخش ها و کالاها به طور دائمی کمتر است؛ به عنوان مثال، آمریکا به دلیل داشتن زمین های بزرگ زراعی و صرفه جویی مقیاس همیشه می تواند حبوبات را در مقایسه با ژاپن ارزان تر تولید کند. بازارهای نوظهور آسیا مانند چین هزینه های کار به مراتب پایین تری برای تولید پوشاک در میان اقلام دیگر دارند. فرآیند تعادل، اگر ممکن باشد، چندین دهه طول می کشد. شامپاین را فقط از فرانسه می توان تهیه کرد و ماشین های صنعتی به دقت مهندسی شده در آلمان تولید می شوند. آمریکا صنعت خودرو سازی را اختراع و در سال 1960 بیشتر از آلمان خودرو تولید کرده است اما امروز آلمان با یک چهارم جمعیت بیشتر از آمریکا خودرو تولید می کند. به سختی می توانید با توجه به نرخ ارز پیوندی بین بازده ثروت صنعت خودرو سازی آمریکا و آلمان پیدا کنید زیرا در طی این دوره ارز آلمان، مارک یا یورو، عمدتاً یک مسیر صعودی داشته است. افزایش صادرات آلمان با توجه به برابری قدرت خرید نباید اتفاق بی افتد.

علاوه بر این، ما واقعاً مطمئن نیستیم که چه چیزی را اندازه گیری کنیم. دقیقاً چه چیزی یک سبد کالای خاص است؟ سبد کالای یک شرکت معمولی صنعتی یا یک خانوار در ژاپن مشابه سبد کالای یک شرکت صنعتی یا خانوار در فرانسه، انگلستان و یا آمریکا نیست. تلاش برای معادل سازی تقریبی سبدها پر از معایب واقعی زیاد مانند تفاوت کیفیت و منسوخ بودن آن است؛ به عنوان مثال، در آمریکا علاقه به کالاهای کارگاهی و محلی از صابون دست ساز گرفته تا پارچه های بادوام  رو به تجدید دوباره است. ژاپنی ها معتقدند که برج محلی دارای خواصی است که برنج لوئیزیانا هرگز با هیچ قیمتی نخواهد داشت. هزینه نسبی در برابر این عوامل «کیفی» ثانویه است.

یکی دیگر از عوامل این است که خدمات به طور کلی در خارج از مرزها قابل معامله نیستند. غذاهای رستوران، اصلاح مو، چمن زنی و میزبانی خدمات دیگر محدود به یک اقتصاد واحد هستند. به یاد داشته باشید که خدمات بیش از 65% از اقتصاد آمریکا را تشکیل می دهند. صعود و یا نزول ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر بر دستمزد ها و یا سایر هزینه های خدمات تولیدی تأثیری نخواهد داشت.

در نهایت، ژاپن با آمریکا و سایر نقاط جهان تاکنون بیش از 3 دهه یک مازاد تجاری را حفظ کرده است. این در حالی است که ارزش ین ژاپن از سال 1995 از حدود 300 به میانگین تقریبی 100 افزایش یافته است با توجه به نرخ (USD/JPY). مازاد ماندگار نشان می دهد با وجود اینکه ین کم ارزش گذاری شده اما به جای سقوط افزایش یافته است. عدم توانایی در ایجاد توازن در موازنه تجاری یا ارز نشان دهنده ی شکست بزرگ برابری قدرت خرید در دنیای واقعی است.

آیا معامله گران به برابری قدرت خرید توجه می کنند؟ خیر، این بسیار عجیب است، اما ما شک داریم که کسی تا به حال بر اساس شاخص بیگ مک معامله کرده باشد