تاریخچه شرکت آمازون از گذشته تا امروز

تاریخچه شرکت آمازون از گذشته تا امروز

 

    در دهه 90 میلادی بود که استفاده از اینترنت در سطح جهان معمول شده بود و استفاده از کامپیوتر های شخصی از مصارف بیزینسی گرفته تا خانگی محبوب شده بود. همینطور که استفاده از اینترنت در سطح جامعه گسترده تر می شد بیزینس ها تصمیم گرفتند از این بستر آنلاین برای گسترش کسب و کارشان استفاده کنند. فروش محصولات به صورت آنلاین فرصت های و پتانسیل های زیادی با خودش به همراه داشت و همین شد که جف بزوس یعنی موسس آمازون پیشتاز این داستان شد.

    سال 1994 بود که جف بزوس (jeff-bezos) شغلش یعنی معاونت رییس در یکی از شرکت های وال استریت را ترک کرد و به سیاتل آمریکا رفت و فعالیت هایش را برای تاسیس یک استارت آپ (آمازون کنونی) شروع کرد. یکی از مسائلی که بزوس را تشویق به فعالیت کرد مقاله ای بود که در آن رشد 2300 درصدی سالانه اینترنت پیش بینی شده بود و همین شد که جف بزوس لیستی از 20 محصولی که از طریق اینترنت امکان فروششان بود را تهیه کرد و همین لیست 20 تایی را به یک لیست 5 تایی کاهش داد که از نظر خودش مهم ترین محصولات بودند. این پنج محصول شامل CD (لوح فشرده)، سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری، ویدیو و کتاب بودند.

    جف بزوس (jeff-bezos) موسس شرکت آمازون

    سال 1994 جف بزوس شغلش را ترک کرد و فعالیتش را برای تاسیس یک استارت آپ (آمازون کنونی) شروع کرد

    بزوس شهر سیاتل را در آمریکا برای دفتر مرکزی اش انتخاب کرد چرا که سیاتل از نظر تکنولوژی از بقیه شهرها پیشرفته تر بود و یک انتشاراتی خیلی بزرگ هم برای توزیع کتاب نزدیک آن بود. در همین اثنا بود که تلاش های جف بزوس برای جذب سرمایه گذاران شروع شد و توسعه دهندگان حرفه ای برای وب سایتش انتخاب کرد و نتیجه آن بود که در سال 1995 وب سایت تاسیس شد و طی مدت کمی به وب سایت شماره 1 فروش کتاب در سطح وب تبدیل شد.

    تنها 4 ماه از فعالیت آمازون می گذشت که تبدیل به یک وب سایت بزرگ و محبوب شد و در بسیاری از نظرسنجی های اینترنتی رده های بالا را کسب کرد به طوری که آمازون از 50 ایالت در آمریکا و 45 کشور مختلف دیگر سفارش می گرفت. یکی از تفاوت هایی که آمازون با رقبایش مثل Barnes & noble داشت این بود که در انبار آمازون موجودی نهایتا به 2000 محصول می رسید و بیشتر سفارشات بدون اینکه واسطه ای داشته باشند مستقیما از توزیع کنندگان و عمده فروشان تامین می شد و به دست مشتری می رسید پس عملا انباری نیاز نبود.

    آمازون به عنوان پیشتاز تجارت الکترونیک تلاش بسیاری کرد تا استاندارد بالایی را برای خرید تحت وب به وجود بیاورد چیزی که تا آن زمان توسط هیچ کسی پیاده سازی نشده بود. هدف آمازون از این بیزینس فقط کسب سود نبود و توجه بسیاری به مشتری می کرد و شاید دلیل موفقیتش هم همین بود. به همین ترتیب تا قبل از سال 97 میلادی تعداد کتاب هایی که روی آمازون فروخته می شد 1.5 میلیون عنوان بود.

    جالب اینکه قیمت ها با تخفیف داده می شد که نسبت به بازار پایین تر بود و حتی قسمتی در وب سایت وجود داشت تحت عنوان مرکز مشاوره و در این قسمت مشتری ها می توانستند برای خرید کتابی که در حوزه علاقه شان است مشورت بگیرند و آمازون بر اساس تاریخچه خرید مشتری کتاب های نزدیک به سلیقه اش را به او پیشنهاد می داد.

     تاسیس وب سایت آمازون در سال 1995

    در سال 1995 وب سایت تاسیس شد و طی مدت کمی به وب سایت شماره 1 فروش کتاب تبدیل شد

    شاید جالب باشد چند تا از نوآوری های مشتری مداری که آمازون در ابتدای کارش انجام می داد را بدانید. آمازون گاهی همراه سفارشات مشتری هدیه های کوچکتری هم می فرستاد و یا استفاده از ایمیل مارکتینگ که در آن زمان چندان هم باب نبود، آمازون با هر عنوان کتاب جدیدی که به فروشگاهش اضافه می شد از طریق ایمیل مشتری را با خبر می کرد. آمازون هم چنین در صفحه محصول امکان کامنت گذاری را اضافه کرد که مشتری ها می توانستند توضیحاتی را که می خواهند زیر محصول بگذارند یا در مورد کتاب با دیگران بحث کنند و یا حتی قبل از خرید هر جلد کتاب کامنت ها را بخوانند و نظرات را در مورد کتاب بررسی کنند.

    سال 1997: خروج آمازون از بخش خصوصی

    در عرض کمتر از دو سال از فعالیت آمازون، Amazon.com از بخش خصوصی خارج شد و در سال 1997 سهامش را به طور عمومی وارد بازار بورس آمریکا کرد.

    یکی دیگر از زمینه های رشد آمازون همکاری با دیگر وب سایت ها بود که در اوایل سال 96 صورت گرفت. برنامه همکاری جف بزوس به این صورت بود که وب سایت های مستقل و شخصی می توانستند تبلیغ یکی از کتاب های دلخواهشان را روی وب سایتشان بگذارند و مشتری را به وب سایت آمازون هدایت کنند. اگر مشتری سفارشی انجام می داد 3 تا 8 درصد کمیسیون به صاحب وب سایت تعلق می گرفت. چیزی که امروزه تحت عنوان افیلیت مارکتینگ استفاده می شود.

    در اواسط سال 97 میلادی بود که آمازون قرارداد های بزرگی با شرکت هایی همچون Yahoo، America online، Netscape  و Altavista بست و دریچه ای از شهرت بیشتر به روی کمپانی باز شد. در همین اثنا بود که بزوس اعلام کرد شرکتش اولین خرده فروشی اینترنتی است که به یک میلیون مشتری دست پیدا کرده است. در حالی که در سال ۲۰۱۸ آمازون با فعالیت در ۱۶۰ کشور دنیا سالانه حدود ۲۳۲ میلیارد دلار فروش دارد.

    • سال 1998: سیر صعودی شهرت و موفقیت روز افزون آمازون

    در حالی که آمازون وارد سومین سال از فعالیتش می شد برنامه افیلیت مارکتینگش 30 هزار عضو جذب کرده بود که حالا کمیسیونی  درصدی دریافت می کردند 4 ماه بعد تعداد اعضا دو برابر شد و به 60 هزار نفر رسید.

    سیر صعودی شهرت و موفقیت روز افزون آمازون

    در سال 1998 آمازون با برنامه افیلیت مارکتینگش 30 هزار عضو جذب کرد

    دیتابیس مشتری های آمازون هم روز به روز در حال رشد بود به طوریکه طی 6 ماه مشتری های آمازون از یک میلیون به 2 میلیون رسید به عبارت دیگر 27 ماه طول کشید تا آمازون اولین میلیونی شدنش را جشن بگیرد و 6 ماه تا دومین میلیونی شدنش طول کشید.

    در سال 98 بود که آمازون تصمیم گرفت علاوه بر کتاب، موزیک آنلاین را هم وارد بازار کارش بکند. همین شد که وب سایت موزیک آنلاین آمازون تاسیس شد و بیشتر از 125 هزار قطعه موسیقی روی آن عرضه شد و مشتریان می توانستند قبل از خرید هر آهنگ قسمتی از آن را گوش کنند و بعد تصمیم به خرید بگیرند.

    • سال 1999 به بعد: تبدیل شدن آمازون به غول تجارت الکترونیک

    در سال 1999 بود که آمازون تصمیم گرفت به غیر از کتاب محصولات دیگری را هم وارد وب سایت بکند مانند وسایل الکترونیکی، اسباب بازی و … . آمازون آنقدر حتی در فروش محصولاتی که فکرش را هم نمی کنید موفق بود که به مناسبت سال نو میلادی 2500 مایل یعنی نزدیک 4000 کیلومتر ربان فروخت. در همان سال بود که بزوس از طرف مجله تایم جایزه شخص سال را از آن خودش کرد.

    الکسا آمازون چیست؟

    الکسا یکی از ربات های ساخته شرکت آمازون است که اتفاقا بسیار هم محبوب است و به عنوان دستیار شخصی می تواند استفاده شود. الکسا در واقع مثل همان Siri در گوشی های آیفون و یا گوگل اسیستنت در گوشی های سامسونگ است. آمازون نام الکسا را روی این دستگاه گذاشت چرا که برگرفته از کتابخانه الکساندریا است که تقریبا تمام اطلاعات جهان در آن وجود دارد. هر سوالی را که دلتان بخواهد می توانید از این دستگاه بپرسید و پاسخ تان را بگیرید. الکسا با یک سرویس ابری ارتباط برقرار می کند و می تواند مکالمه ای مانند انسان را تقلید کند.

    لوگوی شرکت آمازون به چه معناست؟

    لوگوی شرکت آمازون

    فلش A به Z (لبخند) نشان می دهد از ابتدا تا انتهای حروف الفبای انگلیسی هر محصولی را که بخواهید می توانید در آمازون پیدا کنید

    همانطور که در لوگوی شرکت آمازون دیده می شود فلشی از سمت حرف A به طرف حرف Z کشیده شده که نشان می دهد از ابتدا تا انتهای حروف الفبای انگلیسی هر محصولی را که بخواهید می توانید در جنگل بزرگ و آنلاین آمازون پیدا کنید.